top of page
Search

פרק ז'- מה הקשר בין פייק ניוז, חמוצים ותקשורת חופשית?

בפרק השישי אנחנו שמחים לארח את חן מענית ובתו שקד. חן הוא עיתונאי, ראש דסק התחקירים של עיתון גלובס.

אבא, בזמן האחרון אני כל הזמן שומע: פייק ניוז, פייק ניוז. מה זה בכלל אומר?

רגע, רגע... בכדי להבין מה זה פייק ניוז, צריך להבין קודם מהו התפקיד של התקשורת בחברה דמוקרטית. תראה, במדינה דמוקרטית לתקשורת החופשית ישנם שלושה תפקידים: אחד, לסקר ולספר על המציאות. שתיים, לחקור את המציאות ושלוש, לפרש או לפרשן את המציאות.

רגע, תן דוגמאות שנבין בקלות.

התפקיד הראשון של התקשורת הוא לסקר, כלומר לספר על המציאות. חשוב שהתקשורת תספר לאנשים מה קורה סביבם, מהי המציאות שמתרחשת במקומות אחרים במדינה ובעולם. בעצם, התקשורת היא כמו העיניים והאוזניים שלנו במקומות שאנחנו לא יכולים להיות בהם בעצמנו. למשל, הישראלים רוצים לדעת מה אומר ראש הממשלה למנהיג אחר מהעולם כשהוא נפגש אתו. הנה בוא נשמע דוגמה לסיקור עיתונאי

הקלטה:...

למשל, כיצד תושבים מתמודדים עם צפיפות בבתי החולים בחורף? זה מעניין אותם כי זו המדינה והחברה שלהם וזה משפיע על החיים שלהם. כשהם צופים, מאזינים וקוראים כתבות כאלו בטלויזיה, ברדיו, בעיתון או באינטרנט, הם מבינים מה קורה במציאות סביבם.

התפקיד השני של התקשורת הוא לחקור, לגלות, לחשוף את האמת.

זה מה שמכונה תקשורת חוקרת?

כן, כשהעיתונאים בתקשורת מפרסמים תחקיר שהם ערכו הם מגלים לנו שקרה משהו שהוא לא בסדר, לא הגון או מסוכן. למשל, תאר לעצמך שחברת תרופות מסוימת מוכרת תרופות שמזיקות לבריאות או חנות שמוכרת צעצועים מסוכנים לילדים.

הקלטה:...

אז בואו נשמע דוגמה של תקשורת חוקרת - תחקיר שיחשוף את העוולה או הסכנה באמצעי התקשורת יכול להזהיר את הציבור ולקרוא למשטרה לחקור את הנושא.

ומה התפקיד השלישי?

התפקיד השלישי של התקשורת הוא לבקר, להיות ביקורתי כלפי המציאות. לפעמים המציאות היא מורכבת ועיתונאי או מומחית שמתראיינת לתקשורת עוזרת לנו להבין אותה. למשל, כשחוקקו בישראל חוק חדש שנקרא חוק השקיות, כתבת משפטית עזרה לנו להבין מה המשמעות של חוק השקיות עבורנו האזרחים. נשמע דוגמה

הקלטה:...

אז מה זה פייק ניוז?

אבא: פייק ניוז, בעברית, הם חדשות כזב, חדשות שקר או ידיעות שקר שמופצות בתקשורת.

בוא נשאל את חן, הוא המומחה. חן שלום... מה זה לדעתך פייק ניוז?

חן: פייק ניוז זה חדשות שהן לא אמיתיות, דברים שיקריים או לא אמיתיים שמדברים עליהם בתקשורת.

אתמול הקשבתי לחדשות בטלויזיה. ישבו באולפן כמה פרשנים, מכובדים כאלה, עם חליפות ועניבות. והם השמיעו את נאום ראש הממשלה, מר בינמין נתניהו, שטען שהתקשורת שידרה ״פייק ניוז״... לא כ״כ הבנתי אבל נראה לי שהוא ממש לא הסכים איתם...

הקלטה:

שמעתי מספר פעמים את ראש הממשלה טוען שהתקשורת שידרה פייק ניוז. אז ראש הממשלה צודק? זה אומר שהעיתונאים שיקרו?

חן: זה אומר שראש הממשלה טוען שעיתונאים שיקרו לגביו, אבל אולי מי שלא לגמרי מדייק הוא ראש הממשלה.

למה בעצם שעיתונאים ישקרו? הם לא בעד ישראל?

חן: הם בעד ישראל ומאוד פטריוטים, אני חושב שרוב העיתונאים לא משקרים. אבל לא תמיד נוח לחלק מהאנשים עם המה שהם כותבים. אנחנו בחיים בעידן שבו קל להאשים עיתונאים שהם לא דוברים אמת.

אז אולי הם לא משקרים אבל הם מאוד ביקורתיים. שמעתי שמרוב שהם לא מרוצים, ראש הממשלה קרא להם חמוצים.

הקלטה..

אז בוא נסכם: שלושת התפקידים של התקשורת במדינה דמוקרטית: לסקר, לחקור ולבקר. חן, מה לדעתך התפקיד המרכזי?

ומה קורה במדינות לא דמוקרטיות? איך מתנהגת התקשורת במדינה לא דמוקרטית?

בדיקטטורה, שהיא כמעט ההיפך מדמוקרטיה, השליט שולט בתקשורת. במדינה דיקטטורית יהיו מעט מאוד גופי תקשורת והם ידברו בקול אחד ויפחדו להעביר ביקורת על השלטון. עיתונאים שמתבטאים נגד השלטון הדיקטטורי עלולים להיזרק לכלא. אבל בדמוקרטיה, כמו בישראל, התקשורת מגוונת ושומרת על אחד מהיסודות הדמוקרטיים החשובים ביותר שנקרא ׳חופש הביטוי׳ או ׳חופש הדיבור׳. אם קודם אמרנו שהתקשורת היא העיניים והאוזניים של אנשים, כאן אנחנו אומרים שהתקשורת היא כמו הפה של האנשים. לעיתונאים ולאנשים שמתבטאים בתקשורת יש את החופש להביע עמדות ורעיונות וגם להעביר ביקורת על השלטון בלי לפחד מעונש.

אז התקשורת בעצם שומרת על הדמוקרטיה?

נכון, נהוג לכנות את התקשורת ׳כלב השמירה של הדמוקרטיה׳. כי היא שומרת על חופש הביטוי. היא מאפשרת, מה שנקרא, דיון ציבורי, דיבור חופשי ושיחות בין הרבה אנשים בישראל.

לתקשורת יש עוצמה גדולה והשפעה גדולה על דעת הקהל, על מה שאנשים יודעים וחושבים ומרגישים. כתוצאה מכך, יש לעיתונאים ישנה השפעה על ׳במי האזרחים תומכים מבחינה פוליטית׳ ולמי הם יצביעו בבחירות. ולכן, לעיתונאים יש אחריות גדולה מאוד להישאר מקצועיים, ישרים, מאוזנים, ולתת להרבה קולות ועמדות הזדמנות שווה להתבטא ולהשמיע את קולם.

כשמישהו, פוליטיקאי או אדם אחר סבור שהתקשורת לא הוגנת או לא מאוזנת, הוא טוען שהיא לא ממלאת את התפקיד שלה באופן מקצועי והוא מעביר ביקורת על העיתונאי.

טוב, אפשר לסיים בחדשות הטובות? ואני מקווה שאלו לא פייק ניוז... מה שאתה הולך לספר לי....

לא, לא.... החדשות הטובות הן שמדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית ולדעתי יש בה חופש עיתונות וחופש ביטוי רחב. ישנם הרבה מאוד עיתונאים ואמצעי תקשורת בישראל, והם מייצגים עמדות פוליטיות, מחשבות וזרמים רבים בחברה הישראלית, מימין ומשמאל, מהמרכז והפריפריה, יהודים וערבים. לפעמים, באופן ביקורתי ולפעמים באופן שתומך בשלטון. ולא פחות חשוב, הציבור חופשי לבחור לאיזה אמצעי תקשורת להאזין ולמי להאמין.



64 views0 comments
bottom of page