top of page
Search

פרק ח'- מה הקשר בין בת מצווש וממשלת אחדות?

וואי וואי איזה ויכוחים יש עכשיו בכיתה. אל תשאל.

מה קרה? על מה יש להתווכח?

נכון השנה המון בנות 12?

נו?

אז הכיתה צריכה להחליט איך חוגגים את הבת מצווש הכיתתית. חייבים להגיע להסכמה איך חוגגים. חייבים למצוא רוב ולהגיע להחלטה מוסכמת לגבי איך חוגגים את הבת מצווש הכיתתי כדי שתהיה אחדות וכדי שלא יהיו נעלבים והעלבות.

אוקיי, אז הסכמתם על איך חוגגים בת מצוות?

איזה הסכמנו? מסתבר שישנן המון שאלות פתוחות: מה סוג האירוע ואיפה חוגגים אותו? מי מוזמן לבת מצווש הכיתתי? כמה כסף מביאים למתנה? כולם התווכחו עם כולם אבל הסתבר שלאף קבוצה ולאף סגנון אין רוב בכיתה.

רגע, תעשה לי סדר. אילו רעיונות היו לחגיגות הבת מצווש?

שמע, בכיתה יש 30 ילדים והסתבר שיש ארבעה סגנונות של בת מצווה שילדים מעדיפים. מצד אחד, שני סגנונות של חגיגות גדולות ומפוארות ומצד שני, שני סגנונות של חגיגות צנועות יותר. אני אספר לך עליהם, החל מהבת מצווש הכי יקרה, שנקרא לה ׳בת מצווש טיל׳ ועד לאירוע הכי צנוע שנקרא לו ׳יום הולדת בכיתה׳.

אתה יכול לפרט קצת?

כן, הסגנון הכי יקר הוא בת מצווש טיל שחוגגים באולם אירועים נוצץ, עם קייטרינג, מזמינים רק חברות קרובות מאוד של הבנות, כל אורח מביא 250 שקלים, וכל הכסף מוקדש למתנות. אבל רק 5 ילדים העדיפו את זה.

הסגנון השני די דומה ונקרא בת מצווה סבבה, באולם קטן, מקומי, סבבה? מזמינים את ילדי הכיתה ומשפחה וחברים ויש כיבוד ואוכל. כל אחד ילד מביא 50 שקל מתנה הכסף נשאר אצל ילדות הבת מצווה והן מחליטות האם לתרום וכמה. 10 ילדים תמכו בבת מצווש סבבה.

שני הסגנונות הבאים הם כבר משהו אחר, הם צנועים יותר. הסגנון השלישי נקרא ׳אין כמו בבית׳, חוגגים בחצר הבית או בסלון עם חטיפים ופטל, מזמינים את כל השכבה, כל אחד מביא 10 שקלים, וילדות הבת מצווה תורמות את כל הכסף לעמותה שהן בוחרות. גם בסגנון הזה תמכו 10 ילדים.

והסגנון הרביעי, הכי צנוע?

הוא די דומה לשלישי אבל עוד יותר צנוע. הוא נקרא יום הולדת בכיתה. חוגגים בשיעור האחרון של יום שישי, בכיתה, בי״ס, עם עוגת שוקולד. חוץ מילדי הכיתה לא מזמינים אף אחד, לא מביאים כסף ולא מתנות. בסגנון הזה תמכו רק 5 ילדים.

נו, אז מה הבעיה? מה החלטתם?

הבעיה היא שיש בכיתה 30 תלמידים אבל לאף קבוצה או סגנון בת מצווה לא היה רוב. בכל סגנון תמכו רק 5 או 10 ילדים מתוך 30.

אה, הבנתי... אפילו אם נחבר את בת מצווש טיל עם בת מצווה סבבה, שהם די דומים-

יהיו לנו רק 15 שמסכימים.

ואפילו אם נחבר

ואפילו אם נחבר את בת מצווה ׳אין כמו בבית׳ עם ׳יום הולדת בכיתה׳- לא יווצר רוב -

יהיו לנו 15 שמסכימים ו-15 שלא מרוצים.

אני יודע מה אתם צריכים. אתם צריכים לבנות קואליציהגדולה, ששותפות בה קבוצות גדולות שתומכות בסגנונות משני הצדדים, גם כאלו שתומכים בבת מצווה מפוארת וגם בצנועה.

משני הצדדים?

כן, אתם צריכים ממשלת אחדות כיתתית.

ממשלת אחדות? מה זו ממשלת אחדות?

אז בואו נשאל את המומחית שלנו. היא תסביר לנו מה זו ממשלת אחדות. אח״כ נראה איך זה עוזר לנו לבנות הסכמה עם הבת מצווש בכיתה שלך.

היום אנחנו מארחים את לירן, ד״ר לירן הרסגור מבי״ס למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה. היא מומחית לפוליטיקה, בחירות והתנהגות בוחרים

שלום לירן. לירן מספרת על מקור השם ממשלת אחדות ומה בעצם המשמעות של ממשלת אחדות? מהם היתרונות ומהם החסרונות של ממשלת אחדות? כיצד ממשלת אחדות משפיעה על הדמוקרטיה? כיצד בוחרים ראש ממשלה בממשלת אחדות, כלומר, מה זו רוטציה? מתי בפעם האחרונה התקיימה בישראל ממשלת אחדות? ולסיום, מה הכיתה יכולה ללמוד ממשלת אחדות – האם ניתן וכדי ליצור "ממשלת אחדות כיתית"?

אוקיי הבנתי... אנחנו צריכים לחבר בין 2 קבוצות גדולות, להגיע לפשרה ביניהן ולהשיג רוב ותמיכה גדולה בכיתה.

נכון מאוד. אף קבוצה לא תקבל באופן מלא את כל מה שהיא מצפה לו, אף סגנון לא יבחר באופן מלא, אבל תיווצר הסכמה רחבה ופשרה להעדפה של הרבה מאוד ילדים.

בדיוק כמו בממשלת אחדות.

כלומר?

׳בת מצווה סבבה׳ יתחברו ויעשו קואליציה עם התומכים של בת מצווה ׳אין כמו בבית׳. זו תהיה ממשלת אחדות כיתתית של לפחות 20 ילדים שיתמכו בפשרה: למשל, חוגגים באולם אירועים מקומי צנוע, מזמינים את ילדי הכיתה וכל אחד יכול להזמין עד 2 חברים נוספים, כל אחד מביאה מתנה או 30 שקלים

יופי. וזה גם ייצור אחדות בכתה?

התקווה היא שכן. שממשלת אחדות תיצור קונצנזוס רחב, הסכמה רחבה ופחות ריבים וקונפליקטים.

נשמע לא רע כל כך, אז יש סיכוי שעד סוף 2019 תהיה לנו ממשלת אחדות?

שאלה קשה, נחכה ונראה... יאללה, תקליק, בוא נשמע את השיר שבט אחים ואחיות. השיר הופק ביוזמת תחנת הרדיו גלגלצ. את המילים כתב דורון מדלי ואת הלחן עידן רייכל. המטרה של יוצרי השיר הייתה לקדם אחדות, ליצור חיבור בעם ואיחוי שסעים.





85 views0 comments
bottom of page